Denkt u eraan uw huis te verkopen?
Nou, laat me je vertellen … het verkopen van je huis kan een stressvolle en verwarrende tijd zijn.
Naast het inpakken van dozen, het boeken van verhuizers en het regelen van alle logistiek van de verhuizing, bereid je je ook voor om de deur te sluiten voor de mooie herinneringen die je daar hebt gemaakt.
En het kan zelfs nog stressvoller worden in de huidige vertragende vastgoedmarkten.
Wat veel huiseigenaren zich niet realiseren, is dat er, naast alle logistieke en emotionele uitdagingen die gepaard gaan met verhuizen, een hele nieuwe wereld van juridisch jargon en processen is betrokken bij de daadwerkelijke verkoop zelf.
Nu, terwijl ik niet kan rondlopen om je te helpen al je wijnglazen in de krant te wikkelen, ik kan helpen om een deel van de stress weg te nemen bij het daadwerkelijk verkopen van uw huis.
In die geest heb ik deze eenvoudige maar uitgebreide gids samengesteld, die het navigeren door het proces een stuk eenvoudiger zou moeten maken:
Tip 1: Leer de lokale markt en agenten kennen
Het bepalen van de juiste prijs om uw huis te verkopen, gaat niet over het berekenen van hoeveel u “denkt” dat het waard is.
U moet de plaatselijke buitenwijk – en de beste makelaars in de omgeving – leren kennen, zodat u een goed gevoel voor de markt krijgt.
Woon open huisinspecties en veilingen bij voor vergelijkbare woningen in de omgeving, zodat u niet alleen een goed beeld krijgt van de typische prijsklassen, maar ook van de werkwijze van lokale makelaars en veilingmeesters.
Dit, in combinatie met mond-tot-mondreclame van vrienden en familie, zou u moeten helpen uw opties te verfijnen en een goede keuze te maken wanneer het tijd is om een makelaar aan te stellen om uw eigendom te verkopen.
Dit brengt me bij mijn volgende punt…
Tip 2: Kies de het beste tussenpersoon
Voor de duidelijkheid: de het beste is niet altijd de goedkoopste.
Het kan een dwaze boodschap zijn om te tekenen bij de goedkoopste makelaar in het gebied in de overtuiging dat het u geld zal besparen.
Als ze niet de juiste contacten of onderhandelingsvaardigheden hebben om u de beste prijs voor uw eigendom te geven, dan kunt u veel meer dan een paar duizend dollar aan commissie verliezen.
Het is een goed idee om ten minste drie makelaars te interviewen voordat u kiest voor degene die volgens u uw belangen het beste kan vertegenwoordigen.
Zorg dat u van tevoren vragen voorbereidt – u wilt meer weten over hun commissiestructuur en marketingkosten, hun eerdere ervaring en verkooprecord, en hoe hun klantenservice verder gaat dan wat anderen kunnen bieden.
Laat u niet afschrikken door schijnbaar hoge commissies – onthoud dat de goedkoopste makelaar degene is die u de beste prijs voor uw huis geeft, niet degene die de laagste kosten in rekening brengt.
Sommige agenten kunnen wegkomen met het vragen van veel geld omdat ze de resultaten hebben om het te staven.
In gedachten zijn de beste agenten geweldige onderhandelaars en zullen ze hard werken om u de beste prijs te krijgen.
Verwacht op dezelfde manier dat ze namens hen hard onderhandelen en hun commissies niet verlagen.
Tip 3: Geef het pand een opknapbeurt
U hoeft geen fortuin uit te geven om de woning verkoopklaar te maken.
Maar je wilt het wel in het best mogelijke licht presenteren, wat betekent dat je aandacht moet besteden aan alle kleine vervelende hoekjes en gaatjes die een koper van je huis kunnen afhouden.
Vraag uw makelaar om advies over de verbeteringen die waarschijnlijk het belangrijkst zijn voor potentiële kopers of die uw verkoopprijs verhogen.
Simpele, goedkope klussen zoals het aanbrengen van een nieuwe verflaag, het laten stomen van tapijten of het inhuren van een tuinman om de achtertuin er minder onderhoudsvriendelijk uit te laten zien, kunnen duizenden dollars schelen in de prijs die u uiteindelijk behaalt.
Opruimen kan ook een enorme impact hebben, dus dit is het moment om het voorbeeld van Marie Kondo te volgen en je ongewenste rommel weg te gooien.
Als je er niet klaar voor bent om er afstand van te doen, berg hem dan in ieder geval op zodat hij uit het zicht is.
Houd de styling neutraal en verwijder waar mogelijk persoonlijke foto’s, zodat kopers zich hun meubels en familie in de ruimte kunnen voorstellen.
De presentatie van het onroerend goed is tijdens de hele verkoopcampagne belangrijk, niet alleen voor de fotoshoot, dus doe je best om de plaats vlekkeloos te houden totdat de koper op de stippellijn heeft getekend.
Tip 4: Onderzoek verkoopopties
Wanneer u een makelaar inschakelt om uw eigendom te verkopen, zijn er een aantal manieren waarop u dit kunt doen.
U kunt ze exclusieve verkoopbevoegdheid geven, wat betekent dat zij de enige makelaar zijn die uw eigendom voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld acht weken, particulier kan verkopen.
Als alternatief kunt u ze exclusieve veilingbevoegdheid geven.
Nu weet ik dat sommige verkopers het idee leuk vinden om hun huis bij meer dan één makelaar te vermelden, waarbij elk van de algemene verkoopbevoegdheden wordt gegeven.
Ik denk niet dat dat een goed idee is.
U ziet… alleen de makelaar die het onroerend goed met succes verkoopt, wordt betaald voor hun werk, dus sommige makelaars werken niet onder dit soort overeenkomsten, of zullen niet hard werken als ze niet zeker zijn van de commissie.
Naar mijn mening is het over het algemeen het beste om de best mogelijke agent voor de klus te selecteren en hen hun werk te laten doen.
Ze zullen in elk geval details van de aanbieding delen met andere agenten van hun bureau, wat de pool van potentiële kopers vergroot.
Advocacy Service van Metropole Vendor is een speciale service zonder extra kosten voor verkopers van onroerend goed die u beschermt tegen veel van de “problemen” van uw verkoop.
- Wij zijn onafhankelijk en werken voor u.
- Wij vertellen u de waarheid.
- Bent u klaar om de beste prijs voor uw eigendom te vinden?
Klik nu hier en kom alles te weten over deze gratis service en maak een praatje met een van onze ervaren Advocaten van de verkoper.
Tip 5: Bereken uw juridische kosten
Naast de commissiekosten die u maakt bij uw makelaar, moet u een aantal juridische kosten betalen, die kunnen variëren afhankelijk van waar u woont.
Deze kunnen bestaan uit het betalen voor overdracht, het voorbereiden van verkoop- en veilingdocumenten en het overdragen van de titel aan de nieuwe eigenaren.
Bij het verkopen van een woning bedragen de juridische kosten over het algemeen tussen de $ 800 en $ 1.500, maar u kunt een vrijblijvende offerte aanvragen voordat u een toezegging doet.
Als u een vastgoedbelegging verkoopt, vergeet dan niet om ook een gekwalificeerde accountant in te schakelen over de mogelijke implicaties voor vermogenswinstbelasting.
Tip 6: Blijf op de hoogte van uw wettelijke verplichtingen
Als verkoper van een onroerend goed bent u wettelijk verplicht om potentiële kopers documentatie te verstrekken die betrekking heeft op de wet in uw staat of gebied.
In Victoria staat dit bijvoorbeeld bekend als een Sectie 32 Verkopersverklaring en bevat het alle “need to know” over het onroerend goed.
Dit omvat zaken als rechtspersoonlijkheid of strata-vergoedingen, titeldocumenten, eventuele convenanten of erfdienstbaarheden op het land en informatie over het bestemmingsplan van de gemeente.
Gelukkig heeft u bij de vorige stap al een goede advocaat gekozen, zodat zij uw makelaar kunnen raadplegen om ervoor te zorgen dat u aan deze eis voldoet.
Tip 7: Bepaal je verkoopmethode: veiling of onderhandse verkoop
Uw makelaar kan hier veel advies geven, met feiten en cijfers om te ondersteunen welke methode waarschijnlijk het beste past bij uw type onroerend goed, voorstad en demografische koper.
Nu we zijn geïnformeerd over de cocon van het Coronavirus, worden veilingen weer gebruikelijk in onze grotere hoofdsteden, met name Sydney en Melbourne.
Als je een geweldige woning hebt, is een veiling naar mijn mening meestal de beste manier om het te verkopen, vooral als je een paar enthousiaste kopers vindt.
Natuurlijk worden niet alle eigendommen het best per opbod verkocht en op regionale markten of de buitenwijken van onze grote steden worden veilingen niet zo vaak gebruikt en zijn particuliere verdragsverkopen de meer standaardbenadering.
Uiteindelijk moet u zich op uw gemak voelen bij uw keuze en als het idee van een veiling te veel stress is om te dragen, voel u dan niet onder druk gezet om ermee in te stemmen.
Een hybride optie kan een “verkoop bij inschrijving” zijn, waarbij u het onroerend goed te koop aanbiedt en een datum vaststelt waarop alle geïnteresseerde partijen hun beste en laatste bod moeten indienen.
Uw makelaar kan daarbij het meest relevante advies geven.
Tip 8: Stel die allerbelangrijkste prijsgids in
Of u nu besluit om te verkopen via een onderhands verdrag of een veiling, u moet beslissen over een verkoopprijsgids.
Uw makelaar kan u adviseren of een aanbieding met een vaste prijs (bijv. $ 750.000), een bereik (bijv. $ 700.000) of een ‘biedt meer dan’-stijl (bijv. $ 749.000+) het beste werkt.
Als je hebt gekozen voor een veiling, moet je een minimumprijs instellen.
Het is een delicate balans tussen hoog mikken en potentiële kopers afschrikken met uw verwachtingen.
Houd er rekening mee dat online listingsites mensen de mogelijkheid bieden om hun zoekopdracht te verfijnen op prijsklasse, dus het kan zijn dat een prijskaartje van $ 799.000 ervoor zorgt dat uw huis in meer zoekresultaten wordt weergegeven dan $ 800.000.
Tip 9: Kies uw keurings- en veilingdata
Weekends zijn populair voor open huizen, maar het kan een goed idee zijn om een doordeweekse avondoptie aan te bieden voor degenen die in het weekend niet kunnen komen vanwege andere verplichtingen.
Wees er ook op voorbereid dat de makelaar vraagt om kopers door te brengen voor privé-inspecties, vooral degenen die een tweede of derde bezichtiging van het huis hebben aangevraagd.
Als het gaat om het instellen van de veilingdatum, zijn weekenden opnieuw de norm.
Maar vergeet niet om vooruit te kijken op de kalender, zodat u de veiling niet op dezelfde dag plant als een groot evenement, zoals de AFL Grand Final.
Het enige dat nu nog rest is om die verkoop te lanceren!
Uw eigendom wordt op de markt “gelanceerd”, verschijnt in lokale kranten, in brochurevorm in het makelaarsloket en natuurlijk online.
Op een prominente plek komt een bord ‘Te koop’ met professionele foto’s om potentiële kopers te lokken.
Uw makelaar houdt open huizen, neemt contact op met geïnteresseerde partijen en probeert vóór de veiling opwinding op te wekken als u daarvoor heeft gekozen.
Onthoud dat ze voor u aan het werk zijn, dus aarzel niet om ze als klankbord te gebruiken bij het overwegen van aanbiedingen of het bepalen van uw volgende zet.
Een ervaren en gekwalificeerde makelaar zal er zijn om uw hand vast te houden en u strategisch advies te geven en de geruststelling dat ze er alles aan doen om het onroerend goed verkocht te krijgen.
Waarom maakt u geen gebruik van Metropole’s gratis Vendor’s Advocacy-service om u te helpen de beste prijs voor uw huis te bereiken?
Advocacy Service van Metropole Vendor is een speciale service zonder extra kosten voor verkopers van onroerend goed die u beschermt tegen veel van de “problemen” van uw verkoop.
- Wij zijn onafhankelijk en werken voor u.
- Wij vertellen u de waarheid.
- Bent u klaar om de beste prijs voor uw eigendom te vinden?
Bij de verkoop van uw woning wilt u: bereik de beste prijs met de minste moeite.
Toch blijkt uit onze ervaring als het leidende agentschap voor vastgoedkopers van Australië dat veel verkopers geen optimale verkoopprijs bereiken als gevolg van slecht advies of druk van hun verkopende makelaar.
Nu kunt u een onafhankelijke makelaar van Metropole aan uw zijde hebben wanneer u uw eigendom verkoopt.
Klik nu hier en kom alles te weten over deze gratis service en maak een praatje met een van onze ervaren Advocaten van de verkoper.
Om de hoogste verkoopprijs voor uw onroerend goed te bereiken, heeft u hulp nodig bij het vinden van de juiste makelaar om uw onroerend goed te verkopen, evenals onpartijdig en strategisch advies over de juiste timing, de meest geschikte verkoopmethode, de meest kosteneffectieve advertentiecampagne en het onderhandelingsproces.
Metropole’s 6-stappenproces om u de beste prijs te geven.
Wij zullen:
- Ga met u om de tafel zitten en bepaal uw wensen.
- Beveel de beste makelaar (geen bureau) voor u aan. We kennen de beste makelaars en de slechtste makelaars omdat we al vele jaren namens onze klanten bij hen kopen.
- Controleer de vergoedingen en reclameaanbevelingen van de makelaar om u onnodige kosten te besparen. Moet je verkopen via opbod of onderhandse verkoop? Hoeveel moet u uitgeven aan adverteren zonder uw geld te verspillen? We vertellen het je!
- Bewaak de prestaties van de verkopende makelaar.
- Overweeg eventuele aanbiedingen en geef onze aanbevelingen aan u. Dan helpen we namens u onderhandelen en geven we u onze inbreng.
- Volg de verkoop tot de afwikkeling.
We brengen de verkopende makelaar een percentage in rekening op basis van de verkoopprijs van uw eigendom die uit hun commissie komt wanneer de verkoop wordt gedaan.
Dit betekent dat u onze service gratis krijgt, maar dat het in ons aller belang is dat u de best mogelijke prijs krijLeanne is een zeer ervaren aankoopmakelaar in de vastgoedmarkt van Brisbane. Leanne werd in 2001 een gepassioneerd liefhebber van vastgoed. Sindsdien is ze zowel professioneel als persoonlijk betrokken bij alle aspecten van vastgoed, waaronder kopen, onderhandelen, renoveren en verkopen.